Chat with us, powered by LiveChat
Sunn Idrett
Norges Idrettsforbund

10 tips for å ha det bra i koronatider

Ta vare på din fysiske og psykiske helse.

I disse koronatider er det mange som opplever at hverdagen ikke er som før og det kan til tider være vanskelig. Det er helt normalt å oppleve ulike typer følelser i denne perioden. Sunn Idretts psykolog, Marie Singdahlsen, gir deg noen tips og praktiske råd som kan være nyttig å bruke i hverdagen.

Tips 1: Hold på rutinene – behold fredagstacoen!

Det er lett at det sklir litt ut når mange av oss ikke skal fysisk på skole, jobb eller trening. Dagene sklir over i hverandre og du spør deg kanskje hvilken dag det er? Forsøk å oppretthold dine vanlige skole- og treningsrutiner, eller andre hverdagslige ting du gjør til vanlig. Det gir følelse av struktur, kontroll og oversikt. Alt dette virker beroligende.

Praktisk råd:
Prøv å kopiere litt fra din vanlige hverdag. Har du faste treningsdager til vanlig, så oppretthold dem nå. Ta deg en dusj. Ta på vanlige klær noen dager. Start skoledagen. Spis regelmessig gjennom dagen og sett av tid til friminutt. Middag med familien rundt kjøkkenbordet. Legg deg til vanlig tid. Gjør forskjell på hverdag og helg – ikke dropp fredagstacoen!

Tips 2: Legg vekk nettaviser og Google…

Skrur vi på tv’en, eller går inn på mobilen, er det lett å bli overlesset med informasjon om korona. Det samme gjelder sosiale medier. Mediene skaper til tider et veldig forvirrende bilde av situasjonen og enkelte aviser bruker ekstreme ord for å få folk til å bli nysgjerrig og lese. Dette trenger hjernen vår litt pause fra.

Praktisk råd:
Lag deg en «korona-kvote»! Bestem deg for å oppdatere deg litt om korona maks ett par ganger om dagen. Dropp gjerne masse informasjon om korona rett før du skal legge deg, slik at du ikke blir bekymret og stresset når du skal sove.

Kanskje fungerer det å distrahere seg selv med noe annet? Se en morsom tv-serie (humor er viktig for psyken vår!), lær deg noe nytt inspirert av en film på YouTube, strikke/hekle, les den boka du aldri har fått lest, hør på en podkast, mal rommet ditt, eller bak brød.

Tips 3: Senk ambisjonsnivået!

Enten det gjelder skolearbeid, trening, eller annen type jobb. Du får nok ikke til like mye nå som ellers. Det går helt fint. Pust dypt ned i magen og tenk at ikke du skal prestere 100%. Kanskje dette tipset kan hjelpe deg i hverdagen etter at korona-perioden er over også?

Praktisk råd:
Ble det en gåtur i stedet for en løpetur? Si til deg selv «bra jobba». Ble skolearbeidet eller treningsøkten ikke slik du hadde ønsket? Si til deg selv at du ihvertfall har gjort noe. Det er bra nok.

Får du ikke til å følge alle rådene her? Det får ikke vi til heller. Det går fint 🙂 Litt er bedre enn ingenting.

Tips 4: Gjør noe hyggelig for andre

Vi vet at det å hjelpe andre kan hjelpe på vår egen psyke. I disse dager er det mange av oss som er hjemme store deler av dagen og det kan lett bli mye fokus på seg selv. Det er sunt og bra for egen og andres helse «å flytte fokus utover», så dette kan være en vinn-vinn situasjon 🙂

Praktisk råd:
Hva med å ha en fast Skype-date med lagvenner/klassevenner hver uke? Send blomster til en venn som har bursdag, eller lufte hunden til naboen. Ring en du tror er ensom. Spill Wordfeud med en besteforelder som bor alene. Hva med en spillekveld med familien?

Tips 5: Tenk at dette går over!

Vi vet at dette vil gå over, slik som andre virus og pandemier. Husk at du ikke er alene. Vi er alle i samme situasjon. Og du gjør en viktig jobb med å holde deg hjemme for å forebygge at noen kan bli alvorlig syke. Din innsats betyr mye.

Praktisk råd:
Virker dagene og ukene uendelig lange? Prøv å rette fokuset fremover etter disse ukene hjemme. Hva gleder du deg til? Hva er det du tar med deg fra disse ukene som du kan bruke fremover? Klapp deg selv på skuldra og si «bra jobba med fellesdugnaden».

Tips 6: Bruk kroppen – frisk luft hver dag

Gå gjerne en tur eller tren litt hjemme for å holde kroppen i aktivitet, så langt helsa tillater det. Fysisk aktivitet og bevegelse hjelper på stress og fungerer supert som en distraksjon til bekymringer. Er du i karantene, kan du forsøke å få til aktivitet hjemme. Litt er bedre enn ingenting.

Praktisk råd:
Har du prøvd en treningsapp, eller blitt med på en treningsøkt live? Vær kreativ og tren alternativt. Kan trappa i blokka du bor i brukes i en treningsøkt? Gå en ny vei i skogen. Tren med familien. Ta deg en sykkeltur og se noe nytt. Kjør en tur til en strand. God tur!

Tips 7: Hvor kan du henvende deg?

Det er helt normalt å oppleve følelser som sinne, håpløshet og frustrasjon i en slik situasjon vi er i nå. Mange har det også vanskelig fra før og opplever nå forverring.

Praktisk råd:
Si det med ord, ring en anonym hjelpetelefon, chat med oss, skriv det i et brev/dagbok, lag en lydfil på mobilen, eller ring noen.

  • Sunn Idrett chatten utvider åpningstidene og du kan treffe psykolog Marie mandager og torsdager kl. 20-22. Du kan også ringe Sunn Idrett telefonen i vanlig arbeidstid.
  • Mental Helses hjelpetelefon er 116 123, eller du kan snakke skriftlig på sidetmedord.no.
  • Kirkens Bymisjon SOS har døgnåpen telefon
  • Sjekk din kommunes hjemmesider for korona-telefon. De fleste kommuner har et tilbud hvor man kan ringe og lufte bekymringer.

Tips 8: Nok søvn = økt energi

Du har sikkert opplevd det før: lite søvn gjør noe med hodet og tankene. Vi blir lettere negative, mister konsentrasjonen, tankene blir ofte litt irrasjonelle, matvanene endrer seg og vi blir slappe. Søvn er viktig for både den psykiske og fysiske helsen vår. Den skal bearbeide inntrykk og informasjon, gi kroppen vår mulighet til å hvile og bygge seg opp og være rustet for en ny dag.

Sliter du med å få sove om dagen? Her er noen praktiske råd:

  • Sett alarmen på maks 30 min dersom du tar en powernap på dagen
  • Vær fysisk aktiv på dagen, slik at kroppen er sliten på kvelden
  • Legg deg og stå opp til noenlunde samme tid
  • Dropp triste nyheter på mobilen rett før du skal sove (begrens skjermtid!)
  • Les en bok. Sett på en podkast, eller rolig musikk
  • Ha det mørkt og litt kjølig på soverommet
  • Gå ut av soverommet dersom du ikke sovner innen 30 min.
  • Prøv å berolige deg selv, fokus på at dette går bra

Tips 9: Se folk og ansikter

Brakkesjuken er et kjent fenomen i disse dager. Du er inne store deler av dagen og ser de samme ansiktene hele tiden. Det er godt for oss å se noen nye mennesker som gir oss litt variasjon og kanskje litt inspirasjon 🙂

Praktisk råd:
Gå en tur i skogen med en venn, men hold avstand til hverandre. Avtal en Facetime-date med noen. Gjør lekser med klassevenner/lagvenner via Skype. Se et tv-program med familiemedlemmer via videosamtaler. Hold kontakt med folk som påvirker deg positivt.

Tips 10: Til foreldre – vær støttende og gjør noe sammen

Som forelder er det viktigere enn noen gang å ta styringen hjemme nå. Du må til tross for egne bekymringer, være den trygge og sterke for ungdommen din. Barn merker fort dersom foreldrene er urolige og engstelige. Legg gjerne en plan for dagen og gjør noe felles med familien. Det skaper samhold og trygghet. Under er noen tips til sider for foreldre. Lykke til!

https://mentalhelse.no/fa-hjelp/foreldresupport/

Hva kan vi si til barn om Coronavirus (COVID-2019)?

Verktøy for å forstå og håndtere stress

Få nyttige tips til en Sunn Idrettshverdag

Ved å melde deg på vårt nyhetsbrev, samtykker du til at vi lagrer dine persondata for dette formålet. Du kan når som helst melde deg av våre nyhetsbrev. Les vår personvernerklæring her.

Chat med Sunn Idrett