Sunn Idrett
Norges Idrettsforbund

Råd til mat på idrettsarrangementer

Uten mat og drikke, duger helten ikke

Uttrykket “Uten mat og drikke, duger helten ikke” er kjent for mange og inneholder mye sannhet. Barn og ungdom går på skole og er sammen med venner, og ønsker i tillegg ofte å yte maksimalt på trening og i konkurranser. Samtidig trengs det mye energi til en kropp som er i vekst og utvikling. Energien må tilføres gjennom smart mat, og det er her du som voksenperson kommer inn i bildet.

Bidra til suksess

Du som voksenperson, enten i form av forelder, foresatt, trener eller arrangør kan bidra til at idrettsungdom får i seg nok og riktig ernæring for å yte best mulig på flere arenaer. Du kan komme med tips til hva de bør spise i forkant, underveis og etter trening, og da legge til rette for de gode valgene. Som med alt annet, kreves det øving for å lære seg å innta nok og riktig mat. Et godt utvalg av mat, enten tatt med hjemmefra eller som selges i en kiosk/kantine, er en god bidragsyter.

Sunn Idrett anbefaler alle å ha en matbag som fylles med god og næringsrik mat og drikke, slik at man alltid har energi tilgjengelig når man er på trening eller deltar i konkurranser. Matbagen kan godt pakkes samtidig som man gjør andre forberedelser, men husk at man ikke alltid har kjøleskap tilgjengelig og at man derfor må ha en tanke om at det man pakker ned ikke er avhengig av å oppbevares kjølig.

Dette er matbagen som frister hele dagen

Smart mat med gode næringsstoffer

Smart mat for en idrettsutøver er mat med mye karbohydrater og moderat med proteiner og fett. Karbohydrater finner vi i kornprodukter, som f.eks. brød, rundstykker og lefser, og i pasta, ris og poteter. Grønnsaker og frukt inneholder også karbohydrater, i tillegg til vitaminer og antioksidanter. Proteiner finner man i kalkun, kylling, fisk, egg og meieriprodukter. Gunstig fett kan man få tilført gjennom for eksempel nøtter, olje og avokado. Konkrete tips til hva man kan ha med i matbag eller som kan serveres/selges på arrangementer kan du lese lenger ned.

Råd til arrangøren

Vi oppfordrer alle arrangører å tilby et godt og variert utvalg i kiosk eller kantine. Tenk at noen ønsker kun å supplere matpakken, mens andre kanskje ikke har med seg noe særlig mat og ønsker et større måltid for å få dekket sine behov. Dette trenger ikke å være dyrt, det handler om å tenke smart og kreativt!

På lange konkurransedager trenger ungdommen god og næringsrik mat som er rik på karbohydrater. Kiosken eller kantinen bør tilby flere karbohydratrike matvarer, til de som ikke har med en stor nok matpakke eller lar matpakken ligge. Her bør man tenke på mat som både metter og frister, som påsmurte bagetter eller rundstykker, wraps eller pastasalat. Se flere konkrete tips under!

Kaldt vann er den beste tørstedrikken og bør alltid være tilgjengelig for å fylle på flasker, drikkebelter etc. Kanskje har også noen med seg pulver til sportsdrikke eller saft de også vil fylle flaskene med.

Vi i Sunn Idrett sier man skal spise regnbuen, og med det menes det at man velger grønnsaker, frukt og bær med ulik farge. Oppskjærte grønnsaker, frukt og bær som tilbys ungdom, er alltid populært. I tillegg kan supper basert på grønnsaker være et smart måltid å innta. For å øke næringsinnholdet her, kan man servere pasta, kjøtt eller brød til. Et tips her er at alle idrettslag som er medlem av Norges idrettsforbund har avtale med Bama om idrettsfrukt: https://www.bama.no/om-bama/sponsing/idrettsfrukt/

Rådet om å innta 3 porsjoner med meieriprodukter er viktig for barn og ungdom sin helse. Sjekk ut Tines smart idrettsmat for tips og ideer til hva dere som arrangør kan tilby. Du finner mer informasjon på https://www.tine.no/smartidrettsmat/

Konkrete forslag til matvarer og drikke som kan serveres på idrettsarrangementer:

  • Kjøleskapsgrøt
  • Grønnsakssuppe, tomatsuppe, blomkålsuppe etc. med rundstykker eller focaccia
  • Fylte horn eller pizzasnurrer med for eksempel ost og skinke eller ost og pesto (vegetar)
  • Lefserull med pålegg som kremost og røkelaks, pesto og skinke
  • Påsmurte grove bagetter, rundstykker eller brødskiver med variert proteinrikt pålegg (egg, ost, skinke, kalkun/kyllingfilet, roastbiff, fiskepålegg og grønnsakspynt
  • Wraps med for eksempel kyllingstrimler, salat, agurk, paprika og dressing, eller kremost, skinke, ruccola og tomat
  • Omelett med rundstykker eller brødskiver
  • Wok med for eksempel strimlet svinekjøtt, woksaus, grønnsaksblanding og ris
  • Pastasalat med for eksempel pastaskruer, strimlet kylling eller egg eller fetaost, dressing, salatblader, tomat, agurk og rødbeter fra glass
  • Gryterett eller lapskaus
  • Yoghurt med müsli
  • Smoothie
  • Grove vafler
  • Matmuffins
  • Müsliboller med syltetøy
  • Oppskåret frukt og grønt
  • Bananer
  • Småposer med nøtter og tørket frukt
  • Vann/mineralvann, fruktjuice (100% juice)
  • (Sjokolade)melk

Da håper vi du fikk noen gode ideer til hva som kan serveres og da gjenstår det bare å ønske lykke til med kommende arrangementer.

Få nyttige tips til en Sunn Idrettshverdag

Ved å melde deg på vårt nyhetsbrev, samtykker du til at vi lagrer dine persondata for dette formålet. Du kan når som helst melde deg av våre nyhetsbrev. Les vår personvernerklæring her.

Chat med Sunn Idrett