Chat with us, powered by LiveChat
Sunn Idrett

Dette bør du vite om karbohydrater

Idrettsutøverens viktigste energikilde.

Karbohydrat er et energigivende næringsstoff som vi finner mye av i matvarer som pasta, potet, ris, brød og korn. Disse matvarene er ekstra viktige for deg som idrettsutøver, som trenger mye energi for å prestere bra på trening og i konkurranse. Karbohydrater er nemlig det næringsstoffet som kroppen raskest kan omdanne til energi, og som er hovedenergikilden til musklene dine når du trener.

Slik får du nok energi

Fyll opp glykogenlagrene

Når du spiser karbohydratrik mat, bygges det opp et karbohydratlager i musklene og i leveren. Dette lageret kalles glykogenlageret, og blir brukt til å gi musklene energi under trening. Utfordringen er at størrelsen på lageret er begrenset, og det må fylles opp daglig. Ved å spise karbohydratrik mat til alle måltider, sikrer du velfylte glykogenlagre, som gjør at du kan trene lenge og hardt og med god kvalitet. Hvis du har for lavt inntak av karbohydrater, vil du fort gå tom for energi under trening og resultatet blir at du må sette ned tempoet eller avslutte økten. Med andre ord, den som har et bra inntak av karbohydrater i kosten sin, stiller bedre forberedt, og vil få mest ut av treningsøkten.

Slik får du nok karbohydrater

Gode karbohydratkilder er grove brød og kornblandinger, pasta, poteter, ris og frukt. Disse matvarene er også rike på fiber og viktige vitaminer og mineraler. Se etter brødskalaen på brødposen for å finne ut hvor grovt brød er. Velg gjerne fullkornsvarianter av pasta og ris som inneholder mer fiber og næringsstoffer.

Tips til hvordan du kan få i deg nok karbohydrater:

  • Spis minst 2 måltider med brødmat eller kornblanding daglig
  • Skjær tykke brødskiver
  • Spis en god porsjon potet, pasta eller ris til middag
  • Spis brødmat ved siden av supper, gryteretter og lasagne

Hva med sukker?

Sukker er også et karbohydrat, men sukkerrike matvarer som brus og søtsaker innholder inneholder lite eller ingen næringsstoffer. Hverdagskosten bør derfor bestå av de næringsrike karbohydratkildene som beskrevet over, som gir fiber og viktige vitaminer og mineraler i tillegg til energi. Men det er også plass til sukkerrike matvarer i et idrettskosthold. Det er først og fremst i forbindelse med trening, da kroppen trenger rask tilgang til energi i form av saft, juice, sjokolademelk eller sportsdrikk, og en gang i blant når man skal kose seg med noe godt.

Få nyttige tips til en Sunn Idrettshverdag

Ved å melde deg på vårt nyhetsbrev, samtykker du til at vi lagrer dine persondata for dette formålet. Du kan når som helst melde deg av våre nyhetsbrev. Les vår personvernerklæring her.

Chat med Sunn Idrett