Chat with us, powered by LiveChat
Sunn Idrett

Aktuelt

Marianne Strand-Udnæseth og Erik Røste

Enighet i idretts-Norge: Energimangel må tas på alvor!

Over 200 ledere, trenere og helsepersonell møtte opp på årets Sunn Idrett konferanse for å øke sin kunnskap og diskutere utfordringer knyttet til energimangel i idretten.

Sunn Idrett konferansen 2019

Her er programmet!

Sunn Idrett Jentecamp 2019 ble en kjempesuksess!

Utfordrende treningsøkter, fulle energilagre, faglig påfyll og matlagingskurs med Marit Bjørgen. Sunn Idrett Jentecamp 2019 ble en kjempesuksess!

Mizuno med på laget for en Sunn Idrett!

Avtalen er signert; Sunn Idrett og Mizuno går sammen for å fremme en sunn og bærekraftig idrett!

Optimal restitusjon

Viktig med væske, mat og hvile.

Slik kan trenere bidra til å forebygge spiseforstyrrelser

Trenere har en viktig rolle for unge idrettsutøvere.

Sunn Idrett konferansen 2019

Når energien mangler – årsaker, konsekvenser og tiltak.

Sjokolademelk etter trening?

Like næringsrikt som melk.

Dette er smart å spise før trening

Uansett hvor hardt og ofte du trener, vil du aldri få skikkelige resultater dersom du ikke spiser nok før treningen starter. 

Sunn Idrett jentecamp 2019

Det er med stor glede vi ønsker aktive idrettsjenter født i 2003 og 2004 fra alle idrettsgrener hjertelig velkommen til Sunn Idrett Jentecamp 2019!

Får du i deg nok vitamin D?

Solvitaminet som er ekstra viktig for deg som idrettsutøver.

Viktig med nok jern

Skal du ha god utholdenhet, er det viktig at du får i deg nok jern.

Derfor trenger du kalsium

Viktig for et sterkt skjelett.

Kort om fett

Kroppen trenger også fett for å fungere optimalt!

Dette bør du vite om karbohydrater

Idrettsutøverens viktigste energikilde.

Greit å vite om protein

Kroppens viktigste byggesteiner.

Mat og drikke under trening

Viktig å drikke nok når du trener.

Drikker du nok?

Lavt væskeinntak går utover prestasjonen.

Mat etter trening

Rett etter trening bør du sørge for å få i deg mat og drikke slik at du er raskere klar til neste økt!

Mat før trening

Mat og drikke før trening og konkurranse har stor betydning for prestasjonen.

Mat på reise

Som idrettsutøver reiser du kanskje en del på treningsleir eller konkurranse. Da kan det være utfordrende å spise riktig og ofte nok.

Misforstått bruk av kosttilskudd

Sjeldent behov for kosttilskudd hvis du spiser nok og variert.

Derfor er karbohydrater viktig for deg som trener

Bedre prestasjon med fulle glykogenlagre.

Greit å miste menstruasjonen hvis du trener mye?

Tap av menstruasjon skyldes energiunderskudd, ikke trening!

For lite energi til å trene?

Innsats og hardt arbeid er selvsagt viktig på veien mot gode resultater, men du er sjanseløs hvis du ikke får i deg nok energi. 

Viktig å spise ofte nok

Ikke bare hva du spiser, men også hvordan du fordeler maten utover dagen, kan virke inn på prestasjonen. 

Slik spiser du variert

Maten du spiser i hverdagen gir deg energi og næringsstoffer som er viktig for å prestere både i idretten og i skolehverdagen.

Viktig med matglede

Mat er mer enn næringsstoffer.

Hva vil det si å spise smart?

Ved å være litt bevisst på hva du spiser, kan du oppnå store gevinster både for helsen og prestasjoner på skole og i idrett.

Mat på idrettsarrangementer

Idrettsarrangement eller turneringer betyr ofte flere konkurranser i løpet av samme dag eller over en helg.

Matvareallergi og intoleranse

Nedenfor kan du lese om matvareallergi og -intoleranse hos idrettsutøvere og finne lenker til mer informasjon om dette.

Nye Sunn Idrett ambassadører fra orientering!

Mens vi gleder oss til søndagens EM-start i orientering, er vi stolte over å lansere tre av EM-håpene som nye Sunn Idrett ambassadører!

Sportsdrikk eller vann?

Viktig med salt i varmen.
Chat med Sunn Idrett